fredag 18. oktober 2013

Hjemmelaget granola.

Her om dagen tok jeg motet til meg og kjøpte en slik bøtte med tyrkisk yoghurt (nam!). Jeg har ikke gjort det før i tilfelle jeg ikke kom til å spise den opp, men det gjorde jeg bare på to-tre dager!
Trikset er å lage noe supergodt å ha oppi, nemlig hjemmelaget granola!
Forskjellen på musli og granola er at granola er tilsatt søtning og ristet i ovnen, mens musli ikke er behandlet på noen måte. Man må nesten ha litt ekstra smak på slike kornblandinger ellers blir det fryktelig kjedelig og tørt, synes jeg.



Oppskriften fant jeg hos Trines matblogg og resultatet ble fantastisk!

Kjøkkenvekta mi har gått tom for batteri så jeg fulgte ikke oppskriften på forholdet mellom frøene, nøttene og havregrynen, men på saltet, sukkeret, honningen og juicen fulgte jeg så godt som mulig.

Min versjon ble derfor slik:
- 4 dl havregryn
- Gresskarkjerner, solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø, en dæsj kokos og knuste hasselnøtter som til sammen utgjør ca 4 dl
- 1 pose med tørket blåbær (ca 50 gram)

Søtningen ble slik:
- 1 dl juice (jeg valgte en kjempegod eple/mango juice)
- 1 ss honning
- 1 ss smør
- 25 gram brunt sukker
Hiv alt i en liten kaserolle og varm opp til alt er smeltet sammen.

Bland alt i en bolle og smør utover en stekeplate med bakepapir. Stekes midt i ovnen på 140 grader i ca 45-60 min. Ta plata ut og rør rundt hver 15. minutt slik at alt tørker godt. Følg med på slutten slik at det ikke brenner seg. Blandingen er ferdig når den har blitt helt tørr og lysebrun.


Avkjøles og helles over på lufttett glass. Nytes med yoghurt naturell og fersk frukt, et dryss honning eller hva du må måtte ha lyst på. Fungerer også fint som en håndfull snacks hvis du vil spise den bar.



4 kommentarer:

  1. Dette skal prøves, når glasset mitt er tomt. Og det plar ikkje ta så mange vekene. "Luksusproblemet" med Granola, er at det er så godt, at eg et for mykje av det.

    SvarSlett
  2. Det så supergodt ut! Er det ganske mettende også? jeg bruker bare lignende blandinger i smoothier og sånt så har egentlig lite kjennskap

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Tja, det er vel like mettende som annen musli, kan jeg tenke meg. Det er vel heller den tyrkiske/greske yoghurten som metter mest, men det er supergodt med litt ekstra krønsj i yoghurten :D

      Slett
  3. Sånn vil jeg og lage! det så kjempegodt ut

    SvarSlett