torsdag 14. mai 2015

Biffsalat med hjemmelagde krutonger

Jeg hadde et halvgammelt brød liggende på kjøkkenbenken og lurte på hva jeg skulle gjøre med det. Jeg rekker ikke å spise så mye, og fryseren er så full at jeg bare fikk plass til å fryse ned halve brødet. Løsningen var enkel - jeg lagde krutonger!

I kjent Pippi Langstrømpe-stil tenkte jeg at "dette har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert!". Og  det gjorde jeg!

Det er superenkelt, og her er fremgangsmåten.
____________________________________________________

Varm opp ovnen til 225 grader.


Fjern skorpen fra brødskivene og del de opp i terninger.
Legg de i en stor bolle.


Finhakk tre store fedd med hvitløk (passe mengde til et halvt brød) og bland de med brødterningene sammen med olivenolje og havsalt. Ha i såpass mye olje at alt brødet får olje på seg, men ikke overdriv.


Spre alt utover en bakepapirkledt rist og stek midt i ovnen i ganske nøyaktig 10 min.
De er ferdige når de har fått en gylden farge og er sprøe. Det er veldig lov å prøvesmake.


La de kjøle seg ned før du flytter de over til en lufttett beholder. Oppbevares mørkt og tørt.

Da kan du lage deg en nydelig salat til middag som du kan nyte med de hjemmelagde krutongene dine. For eksempel en biffsalat, slik jeg gjorde.


Ingredienser til biffsalat
___________________________

- 300 gram flatbiff
- En halv pakke grønn asparges (stekt i smør)
- 1 liten rødløk
- Søte cherrytomater
- 1 avokado
- Sukkererter
- Fetaost
- Krutonger

Jeg lagde ingen dressing, men helte i stedet over restene av sjyen etter biffstekingen.

1 kommentar:

  1. Nomnom! Elsk <3 Håper du har ei fin 17.maihelg =)

    SvarSlett