søndag 2. oktober 2016

Høstgryte

Nå som vi har rundet over til oktober, begynner nok de aller fleste av oss å merke at høsten kryper inn på oss.

Hva er ikke bedre da, enn en skikkelig digg høstgryte?


Jeg lagde denne gryta i fjor, og husker dessverre ikke alle detaljene rundt hvordan jeg lagde den (improviserte litt...). Men jeg skal gjøre mitt beste til å gjenfortelle slik at dere også kan få en deilig smak av høst!

Heldigvis tok jeg bilder underveis!

Du justerer mengdene selv, men den jeg lagde ble nok til minst 4-5 porsjoner.

Det første du trenger er en stor nok gryte (med lokk) som tåler å stå i ovnen. Jeg brukte jerngryta mi som jeg fant på et loppemarked til 60 kr! Beste kjøpet ever!

Jeg ville gjøre denne gryten enkel, derfor overdrev jeg ikke ingrediensene. Less is more, noen ganger.

Jeg brukte:

  • Høyrygg fra okse (ca 1 kg tror jeg). Velg et billig og seigt kjøtt, det gir best resultater når du skal la det godgjøre seg i noen timer. Høykvalitetskjøtt blir bortkastet på slike gryter. Hvis du er usikker, kan du spørre etter "grytekjøtt" i ferskvaredisken.
  • Løk
  • Sopp
  • Gulrot
  • Hvitløk
  • 2 bokser hakket tomat
  • (Buljong eller fond hvis du synes det blir for lite væske med kun tomatene.)
  • Salt og pepper

Sett stekeovnen på 150 grader.

Del opp kjøttet i litt store terninger, og løk, sopp og gulrot i like store biter. Ikke del opp i for små biter, husk at de skal koke en stund.


Fres grønnsakene i ei stekepanne, ikke lenge, bare nok til at de får litt farge. Sett de til siden til senere.


Brun deretter kjøttet, gjerne i den samme gryta som du skal bruke inne i ovnen, slik at kjøttet får en liten stekeskorpe. Bruk godt med salt og pepper.


Hell tomatene oppi gryta sammen med kjøttet og hvitløken. Hvitløken kan du forresten bare grovhakke.


Sett gryta med lokk på rist midt i ovnen i ca 1,5 time.

Etter 1,5 time tar du den ut av ovnen, og tilsetter grønnsakene. Rør forsiktig rundt, smak til med salt og pepper, og sett gryta (med lokket) tilbake i ovnen i ca 1 time til.



Når timen har gått må du sjekke om du synes grønnsakene er møre nok eller ikke. Juster koketiden deretter.

Hvis kjøttet er så mørt at du kan dele det opp med ei skje, ja da er det ferdig!

(Hvis du synes at tomatsausen blir litt tynn, så kan du bare tilsette litt maisennajevning for å tykne den litt.)

Lag deg gjerne et godt brød ved siden av, så er sannelig søndagsmiddagen komplett. Så enkelt, men så godt da dere!




Denne gryta holder seg noen dager i kjøleskapet, men den kan også fryses.



God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar