fredag 26. februar 2010

Baking!

Jeg tror denne helga står i bakingens navn.


Jeg prøvde meg i dag på eple og kanelmuffins (grove/sunne), og de ble ikke heeelt vellykka. Men, de har definitivt potensiale! Jeg prøvde meg på denne oppskriften, men jeg fant ut at jeg må forandre litt på den. Personlig syntes jeg det var alt for lite kanel i forhold til epler, så jeg må minst doble kanelmengden, eller bruke mindre epler... Dessuten ble mine rå inni, kanskje på grunn av alle eplebitene, men jeg prøver heller å senke varmen til ca 190 grader og heller la de stå i lengre. Og til slutt så satt ca halvparten av muffinsen fast i muffinspapiret så jeg bruker nok de muffinsformene jeg har som er av teflon. Yeah, da bør de ikke sitte fast!


Senere på kvelden kom Mathias en tur, og dessuten hadde Espen mast om eplekake hele dagen, så da lagde jeg Bjørg sin versjon (som er sinnssykt god!).

Steketid: 55 min.
200 grader.
Bruk vanlig rund springform, ca 25 cm diameter.

100 gr smør
2 dl sukker
1 egg
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1,5 dl melk
2-3 epler
Kanel og sukker til topping.
  • Rør sukker og smør hvitt og bland inn egget etterhvert.
  • Sikt deretter inn hvetemel, bakepuler og melk om hverandre. Du skal uansett ende opp med en glatt og fin røre når alt dette er rørt sammen.
  • Hell røren i springformen.
  • Del opp eplene i båter og fordel de så godt som mulig i røren. Det ser kanskje ut som mange eplebåter, men deigen hever seg til ihvertfall det dobbelte før den er ferdigstekt.
  • Strø til slutt over sukker og kanel.
  • Stekes deretter i ca 55 min på 200 grader.
Nå, vær sjalu på min "kveldsmat":


Nå skal jeg stikke og spise mer kake!

Natta!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar