torsdag 11. februar 2010

Suppe.

Lagde meg verdens beste blomkålsuppe til kveldsmat nå. Herregud, jeg er så mett!  Jeg spiste aaalt for mye, men tro meg, det var digg!

Jeg hadde en halv blomkål i kjøleskapet så da var det bare å kjøre på.

For de som lurer så tok jeg alt på øyemål, men slik lagde jeg den:

- Kokte opp litt over en halvfull kasserolle med vann.
- Tilsatte en buljongterning og en halv oppkuttet blomkål (jeg hadde bare en halv).
- Lot dette koke i ca 10 min.
- Silte av blomkålen og buljongen, men tok vare på begge deler (altså ikke tøm ut!)
- Satte den tomme kasserollen tilbake på platen og lagde en kjapp jevning av to ss smør og to ss mel.
- Spedde med nesten alt av den avsilte buljongen og hadde i ca halvparten av blomkålen.
- Jeg skrev "nesten alt av buljongen" fordi jeg byttet ut ca 1/4 av buljongen med melk (siden jeg ikke hadde fløte, det funket kjempebra!).
- Tok frem stavmikseren og freste rundt oppi kasserollen slik at det virkelig ble blomkålsuppe!
- Smak til med salt og pepper og sleng oppi resten av blomkålen.

Dette gikk overraskende fort altså, hvem har sagt at hjemmelaget mat trenger å ta tid?

"Rakk ikke" å ta bilde fordi jeg spiste opp suppa alt for fort! Haha! Men her er ihvertfall et illustrasjonsfoto:

 
Bildet er lånt fra worry.blogg.no

Jeg vet ihvertfall hva dere skal ha til middag i morgen! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar