tirsdag 7. desember 2010

Biscotti.

I går bakte jeg biscotti for første gang, og det angrer jeg på. Jeg angrer på at jeg ikke har lagd dette fantastiske "kaffebrødet" før! For så utrolig godt det var!

Jeg fant denne flotte oppskriften her, og jeg fulgte den til punkt og prikke (bortsett fra at jeg ikke fant tranebær noen plass! Verken på Bunnpris, Ica Maxi eller Rema 1000...).

Så disse ble bakt med appelsinskall, pistasjnøtter og hvit sjokolade. Fantastisk!

Mine ble skåret litt tykke...

Oppskriften er som følger (klippet og limt fra [kjøkkentjeneste]):

250 gram sukker
2 store egg 
250 gram hvetemel (denne mengden ble øket noe, men jeg vet ikke med hvor mye)
1 1/2 ts bakepulver 
En klype salt
115 gram pistasjnøtter, hakket
1 neve tranebær, hakket
100 gram hvit sjokolade, hakket
Finrevet skall og saften av en halv appelsin
(En klunk cognac)

Slik gjør du:

Sett stekeovnen på 150 grader (140 grader varmluft). Egg og sukker piskes til eggedosis og mel, bakepulver og salt siktes og vendes inn. Ha i pistasjnøtter, hakket sjokolade, tranebær, cognac og finrevet appelsinskall/saft. Hvelv deigen ut på en melstrødd plate og form den til tre pølser, ca 7,5 cm tykke og 12,5 cm lange. De skal legges på bakepapirkledd stekebrett med god avstand. Stek kakene i 30-35 minutter, til de har hevet noe og er gyldenbrune. Ta dem deretter ut av ovnen og la kakene avkjøle seg litt. 

Skru ovnen ned til 130 grader (120 grader varmluft). Skjær pølsene i tynne skiver (omtrent en cm) med en skarp kniv. Legg dem tilbake på stekeplaten med snittflaten ned. Stek kjeksene i ytterligere 20-25 minutter til de er tørre. Vend dem etter halve steketiden. 


Deretter spiste jeg de ved å dyppe de i karamellespressoen fra Nespresso! Kan det bli bedre?

Jeg spiste de så fort at jeg ikke rakk å ta bilde, hihi...

3 kommentarer:

  1. yummy! æ pleie å lag biscotti me pekannøtter og kaffe, som æ dyppe i kaffe såklart;)

    SvarSlett
  2. Å, så digg! Trur du kan varier i det uendelige nesten!

    SvarSlett
  3. Kreativt! Kanskje noe jeg til og med kunne likt dette, uansett hvor kresen jeg er;)

    SvarSlett