onsdag 23. februar 2011

Bokanmeldelse.

Jeg tenkte jeg skulle si min mening om boka "Life Of Pi" av Yann Martel.

Bilde fra google.

Det er en annerledes bok, på en god måte! Både med tanke på historieforløpet og skrivemåten.

Vi følger livet til den unge Pi fra India, der han bor med familien sin. Faren hans er dyrepasser og eier en dyrehage. Det skal vise seg å komme til nytte. 
Pi er veldig interessert i religion og vil gjerne være både hindu, kristen og muslim på én gang.

Hoveddelen av boka foregår ute i Stillehavet der Pi og en tiger bokstavelig talt er i samme båt etter et skipsforlis. Det er gitt fra starten av at Pi blir reddet, og boken beskriver hvordan det er å tilbringe 227 dager i en livbåt med en bengaltiger.

Bilde fra google.

Personlig likte jeg siste halvdel av boka best, da vi kommer ordentlig i gang med historien. (Men slik synes jeg det er med nesten alle bøkene jeg leser. De første 100 sidene er som regel litt kjedelige.)

Men det som er litt tøft, er at på slutten av boka får du virkelig tenkt deg om. 
Jeg skal slutte nå så jeg ikke ødelegger for de som ikke har lest den enda. 
Min konklusjon er: Les den! Den er annerledes, morsom, tankevekkende, filosoferende og nesten litt skummel et par ganger!

2 kommentarer:

  1. Har tenkt å kjøpe den..finnes den på de fleste bokhandler tror du?

    SvarSlett
  2. Tja, tror det. Men hvis du vil lese den på norsk kan det jo være greit å sjekke norli.no eller stikke innom en bokhandel og bestille den.

    SvarSlett