lørdag 22. februar 2014

Revet svinekjøtt - eller pulled pork som det heter på engelsk.

Da er det endelig på tide med et nytt matinnlegg. Lenge siden sist nå!

Så hvorfor ikke slå til med noe som er fantastisk godt, billig og enkelt? Pulled pork!


Det var mye enklere å lage enn jeg hadde trodd, så her kommer en liten bildespesial med fremgangsmåte. Oppskriften fant jeg her!

_____________________________________

Du starter med å kjøpe en benfri svinenakke til en superbillig penge og varmer opp stekeovnen til ca 150 grader.

68 kr for nesten 900 gram kjøtt! Det er ikke verst.


Se på dette nydelige kjøttstykket da!

Finn fram en eller to løk og noen hvitløksfedd.

Krydder! Jeg brukte kajennepepper, paprika, oregano, salt, pepper og spisskummen.

Bland krydderet i en bolle, tilsett olje og en liten dæsj hvitvinseddik før du hiver oppi løken og hvitløken og moser alt med en stavmikser.

Ser kanskje ikke så delikat ut...

Finn frem støpejernsgryta (som jeg kjøpte for 30-40 kr på et loppemarked. For et kupp!), eller en ildfast form og aluminiumsfolie.
Proviant og oppskrift i bakgrunnen.

Smør inn hele svinenakken i mosen du nettopp lagde. Bruk henda og dytt mosen inn i alle sprekker og kriker og kroker du finner.

Hell på noen desiliter vann til du har dekket ca halve svinenakken og sett den inn i oven med lokket på, eller hvis du bruker ildfast form uten lokk må du dekke den godt med aluminiumsfolie.

Etter en time i ovnen. 
Jeg tok den ut hver time og snudde den. Litt usikker på hvor viktig det er.

Etter 4,5 timer var min ferdig. Dette merker du godt ved at den holder på å falle fra hverandre når du prøver å flytte den. 

Ta den ut og la den hvile i ca 15-20 minutter så den ikke mister all saftigheten.

Mmm... Jeg smakte litt på sjyen som ble igjen og den var utrolig sterk! Egentlig for sterk... Jeg tenkte "Å nei, hva har jeg gjort?!", men det var ikke så mye smak på kjøttet som i sjyen, så det gikk fint.

Når kjøttet har fått hvilt seg tar du to gafler og begynner å rive det fra hverandre. Det blir masse kjøtt av dette selv om det ikke ser sånn ut, men vi sitter fortsatt og spiser av denne to dager etter jeg lagde den. Da har den foreløpig holdt til to tortillas, to store baguetter og en middag der den ble blandet med chilibønner. Og det er fortsatt mat igjen!

Riv riv riv! Og se så saftig da!! Kjøttet bare smelter på tunga.

Ferdig! 
Du må gjerne helle over litt av sjyen og gi det litt mer smak, tilsett mer salt om du vil det og/eller blande det med masse deilig barbequesaus! 

Nå kan du bruke det til hva du vil, det er masse deilige muligheter å utforske.

Jeg spiste det i tortillas med ost, rømme og salat. 
Espen lagde baguetter med ost og masse barbequesaus.
Lag en god chili con carne med chilibønner og nachochips.
Eller hva med en deilig burger med coleslaw og pommes frites?

Det er opp til deg!
God lørdag!

4 kommentarer:

  1. Omg, ka e egentli ta (tænkte Malan..) Men som alltid, det ser digg ut til slutt. Ville jo og ha bilder av alt du har laget etterpå da, doh!

    SvarSlett
  2. Takk, det var dritdigg! :D
    Har ikke bilder av matforslagene dessverre. Dessuten så var ikke noen av de middagene så veldig fotogene :(

    SvarSlett
  3. Det så veldig godt ut! :D Synd det tar så lang tid, jeg som er så utålmodig når det gjelder matlaging :P hehe

    SvarSlett