torsdag 24. februar 2011

Middager på sparebluss.

Nå for tiden er det litt skralt med penger (ingen nød altså), så jeg tenkte å komme med noen middagstips for den slanke lommebok.
Dagens billigmiddag ble gratinert blomkål!



Jeg hadde helt glemt bort denne middagen, men jeg brukte å lage den ofte når jeg var mindre. Skal fortsette med det!

Her er fremgangsmåten for de som vil prøve:

- Sett stekeovnen på 200 grader.
- Kok en hel blomkål (min er liten for Espen ville ikke ha...) i ca 7 min med litt salt i vannet.
- Samtidig som blomkålen koker lager du en deilig béchamelsaus.
*Den lager du av smør, finhakket løk, litt mel, varm melk, salt og revet muskattnøtt (i denne rekkefølgen). Surr løken i et par minutter i smøret før du tilsetter melet så du får en fin jevning. Spe på med lunken/varm melk (for da skiller den seg ikke) og kok så lenge du vil, men desto lengre desto bedre. Smak deg frem med salt og muskattnøtt.
- Kutt opp pølsebiter eller bacon og stek de sprø i panna.

- Når blomkålen er ferdigkokt legger du den over i en ildfast form.
- Tøm over hvitsausen og pølsebitene over blomkålen.
- Til slutt dekker du toppen til kålen med osteskiver, så mange du vil.
- Gratineres i ovnen til osten er gylden (ca. 10 min.).


Vel bekomme!

P.S.
Jeg har regnet meg frem til at denne middagen koster ca. 36 kr.
Blomkål - Ca. 10 kr.
Halv pakke kjøttpølse - Ca. 15 kr.
Smør og mel - 0 kr (dette regner jeg man har fra før i skapet.)
Noen desiliter melk - Ca. 5 kr.
Noen skiver ost - Ca. 5 kr.
En liten løk - Ca. 1 kr (7 kr. for en kg First Price løk).

2 kommentarer:

  1. YUMMIE!! Det skal prøves en gang ;)

    SvarSlett
  2. Mmmh, dette så godt ut! :) Må prøves ut!

    Håper du har en fin lørdag!

    SvarSlett