onsdag 16. mars 2011

Dagens middag.

Dagens middag ble ikke billigmiddag, men ikke dyr heller.
Det ble nemlig marinerte svinesnitzler med rotmos og kremet spinat.


Jeg hadde igjen spinat fra da jeg lagde spinatsalat her om dagen, men så hadde jeg ikke lyst til å la de bli liggende i kjøleskapet og forderve, så derfor; kremet spinat!

Jeg kan starte med kjøttet. Dette var faktisk første gang jeg marinerte kjøtt, så jeg måtte google litt rundt for å se hva som var vanlig å bruke. Noen av de forslagene jeg fant inneholdt ting jeg ikke hadde eller ikke ville bruke (som f.eks. den ene oppskriften som foreslo å bruke en halv desiliter med sukker i marinaden!). Jeg er ikke "allergisk" mot sukker, men i mat prøver jeg å ikke bruke noe som helst.
Derfor lagde jeg min egen marinade som besto av:
- En god dæsj soyasaus (nok til at alt kjøttet får litt).
- Litt olje.
- Masse krydder! Chili, hvitløk, pepper og litt karry (brukte ikke salt fordi soyasausen er veldig salt!).
Hell alt i en pose (inkludert kjøttet) og rist godt. La ligge en god stund slik at smakene får trukket inn.

Rotmos:
Kok en stor gulerot i biter og en liten kålrot i biter i ca 20 minuter (eller til de har blitt møre).
Hell av vannet. Tilsett en dæsj smør og mos godt!

Kremet spinat:
Kok opp matfløte i en liten panne (eller en stor panne, eller en kasserolle, eller hva du har!).
Tilsett en stooor bolle med spinat (husk at spinaten faller sammen og blir veldig liten!) og salt og pepper.
La dette småkoke til du synes fløten er tykk nok.
Jeg likte at det var litt fløte på tallerkenen slik at jeg kunne blande den inn med rotmosen.

Voilà!

1 kommentar:

  1. Dette skal jeg prøve, kanskje ikke alt samtidig da. Men virker utrolig spennende og så har jeg jo alt i kjøleskapet :D svinesnitzler? Vet ikke om jeg har hørt om det sånn før faktisk, kjenner ikke igjen på bildet hehe (skjønner jo at den er marinert da). Marinade er så godt det! Og hvorfor ikke bare lage en selv ja.

    SvarSlett