lørdag 21. april 2012

Kylling og ris i karri- og kokossaus.

Noe som er veldig tilfredsstillende er å lage en rett for første gang og få det til helt perfekt! Dette skjedde med meg for noen dager siden da jeg skulle prøve meg på denne retten; kylling og ris i en sterk saus av karri og kokos med grønnsaker.



Inspirasjon fant jeg (utrolig nok!) fra en pose Findus som heter noe lignende. Jeg har ofte tydd til den de dagene jeg ikke har orket å lage middag selv, men jeg tenkte at denne må jeg få til selv.

Denne retten er veldig god, veldig lett og går relativt fort.

Ingredienser til to porsjoner eller en veldig sulten person
- 1 kyllingfilet
- Ris
- Brekkbønner (jeg brukte frosne)
- 1 liten boks hermetiske vannkastanjer
- 1 søtpaprika/vanlig paprika

Til sausen
- Kokosmelk, ca 2-3 dl
- Matfløte, ca 0,5-1 dl
- Red curry paste, 1-2 teskjeer 
- Maizena, ca 1 spiseskje

Start med å koke risen.
Del opp paprikaen i biter, ta frem brekkbønnene og åpne (og skyll) vannkastanjene. Da er du ferdig med å preparere grønnsakene! Enkelt?
Del kyllingen opp i passe biter og stek den i litt olje, salt, pepper og eventuelt andre krydder.
Når kyllingen er ferdig (eller rett før den er ferdig) så tilsetter jeg alle grønnsakene og steker til jeg synes de ser bra ut. 
Samtidig lager jeg sausen i en egen kasserolle så jeg får smakt meg frem til den blir perfekt. Bare tilsett kokosmelk og matfløte og smak om du synes det er enten for mye av det ene eller andre. Juster deretter. Så tilsatte jeg en god/toppet teskje red curry paste og rørte godt. Lot dette få et oppkok før jeg igjen smakte meg frem. Tilsett mer hvis du vil ha det sterkere. 
Så tømte jeg sausen over i stekepanna sammen med alle grønnsakene og kyllingen. Dryss over ca en spiseskje maizena for å tykne sausen litt, da skiller den seg heller ikke. 
Når risen var ferdig helte jeg den over i stekepanna og rørte rundt.



Ta da! Middagen er ferdig!

Enkelt, godt, sunt, billig. Ja, hva skal man si?
God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar