fredag 17. august 2012

Løkpulver.

God fredag, alle sammen!

I de aller fleste krydderblandingene jeg finner oppskrifter på er løkpulver en gjenganger. Jeg har lett høyt og lavt uten å finne noe, verken på dagligvarebutikker eller innvandrerbutikker. Jeg ble rimelig lei av å konstant måtte komme til kort med disse krydderblandingene at jeg rett og slett lagde mitt eget løkpulver. Og gjett hva? Det var enkelt!

Jeg begynte å tenke ut hva løkpulver egentlig er, og det er jo vitterlig ikke noe annet enn tørket og knust løk.
Easy-peasy!

To store løk blir ca 1,5 dl løkpulver. Det kan kanskje virke litt lite, men man trenger ikke mye om gangen så dette varer lenge.

Sett av ca 12-24 timer til dette prosjektet da det er mye væske i løk som må fordampes. Dette må gjøres i stekeovnen på ca 60-65 grader over lang tid med ovnsdøra litt på gløtt for å få luftsirkulasjon. Ikke bli fristet til å ha på høyere varme for da kan løken bli brent og du får en bismak på det ferdige produktet. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lang tid løken må stå i ovnen da dette varierer veldig mellom typer ovn og hvor mye løk du bruker.

Mos løkene i en food processor til de blir en fin masse og smør den tynt utover et bakepapir. (Ignorer at mitt papir er delt i to, det har ingenting med saken å gjøre...)

Desto tynnere du smører, desto større overflate tørker du på kortere tid.
Etter hvert som løken begynte å tørke følte jeg at bakepapiret holdt igjen en del fuktighet så jeg flyttet den over i en ildfast form.

Her ser dere det ferdigtørkede produktet. Den er fin og gyllenbrun, men ikke brent. Det er bare å bruke fingrene for å kjenne etter om løken er tørr nok.


Jeg knuste løken i en morter for å få den litt mer finmalt og dermed enklere å blande inn i diverse andre krydderblandinger.


Hell over i en lufttett beholder så skal dette vare i lang tid!



Ha en videre god fredag!

2 kommentarer:

  1. Du Ida du Ida! Du kommer nå på det du=) Ser for meg de der Toro reklamene jeg nå hehe. Morsomt=) Det var helt klart noe mer jeg skulle si, men hodet er ikke helt med for tida så tilgi meg

    SvarSlett
  2. Ja, det var morsomt - men om du ikke har tid til egenproduksjon, er det mulig a bestille løkpulver over internett: Kolonial.no og Engrosnett.no ... Ikke veldig dyrt, heller.
    Hilsen Eilif

    SvarSlett