lørdag 29. juni 2013

Hjemmelaget tomatsuppe med ostesmørbrød.

Har du dårlig råd eller bare lyst på noe kjempegodt? Prøv denne hjemmelagde tomatsuppa! Den er supersunn, superbillig og supergod. Helt super! Og hvis du virkelig vil være storkar så kan du gjerne koste på deg et par ostesmørbrød ved siden av.

Slik lager du suppa.

Du trenger:
- 1 løk
- 2 fedd hvitløk
- 1/2 chili
- 1 boks hermetiserte tomater
- 1 terning kyllingbuljong
- 5 dl vann
- 1 spiseskje smør
- 1 spiseskje mel
- En dæsj matfløte eller creme fraiche (hvis ønskelig)
- Salt og pepper

Start med å finhakke løk, hvitløk og chili. Fres alt godt i en kasserolle med en spiseskje smør. Når løken er fin og gyllen drysser du over melet og rører godt. Spe på med vannet og rør for å unngå at det klumper seg. Sleng oppi buljongterningen og boksen med tomater (bare tomatene altså, ikke hiv boksen oppi gryta...). Rør om og la koke i ca 15 minutter. Mot slutten av koketiden kan du tilsette litt fløte eller creme fraiche og kok i et par minutter til. Smak til med salt og pepper.


Dette ble virkelig ikke et vakkert bilde, men dere må bare ta meg på mitt ord om at dette ble utrolig godt! Jeg er glad i litt tekstur i maten min så jeg kjørte ikke stavmikseren i suppa, men det står dere fritt frem for å gjøre.

En kjapp hoderegning førte til dette:
- Tomater ca 10 kr pr. boks
- Matfløte ca 16 kr pr. boks
- Chili ca 19 kr pr. pakke
- Løk, hvitløk, smør, buljong, mel, salt og pepper er ikke medregnet siden dette er basisvarer.
Dette måltidet som blir til ca 3 store skåler med suppe endte opp på ca 20 kr! Tilbehør kommer utenom, men likevel!

Hvis dere vil gjøre dette til et mer mettende måltid så går det fint an å koke noen egg ved siden av, eller hva med makaroni?
Personlig lagde jeg meg ostesmørbrød, og de ble rågode!

To skiver grovbrød, et tynt lag grov sennep, en skive kokt skinke og et ikke så tynt lag med ost. Sleng i ei stekepanne med en dæsj smør og stek på begge sider til osten er smeltet.

Men ikke stek så lenge at de svir seg, sånn som jeg gjorde. Jaja, godt ble det uansett!


God lørdagskveld!

2 kommentarer:

  1. Liker Ida, liiker! Vi er superglad i tomatsuppe så det må jo bare prøves en dag ;) Om du sitter å kjeder deg på Dragvoll en dag så kan jeg kanskje komme en tur i neste uke når jeg er tilbake igjen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det høres bra ut! Kom på en mandag, tirsdag eller fredag da :)

      Slett