lørdag 8. juni 2013

Nydelig sommersalat.

Jeg er veldig glad i salater og hvis jeg oppdager nye måter man kan lage salat på så er jeg med!

Denne salaten er inspirert av min venninne Heidi, da jeg fikk servert en noe lignende  da jeg var der på besøk (dog uten gluten og laktose).


Min versjon består av:
- En pose ferdigvasket spinat
- En halv agurk
- Et par tomater
- Penne pasta
- Bogskinke (picnikskinke)
- Ristet gresskarkjerner, sesamfrø og linfrø som helles over til slutt, bland godt!

Det som var nytt for meg var å lage en enkel saus ved siden av som man heller over. What? Salat med saus! Men så godt det var!

Jeg gjorde det enkelt:
Smelt en halv spiseskje med smør i en kjele før du visper inn en halv spiseskje mel. Bruk en visp og la dette steke i et halvt minutts tid mens du konstant rører. Spe på med noen desiliter vann, sleng oppi en terning grønnsaksbuljong og la dette koke noen minutter. Tilsett matfløte etter hvert og kok litt til. Smak til med krydder. (Personlig brukte jeg ikke noe mer salt siden jeg kokte inn buljongen såpass lenge at det ble mer enn salt nok. Det hadde nok holdt med en halv buljongterning.)

Fyll opp en stor skål med skinke- og pastasalat og hell over den nydelige fløtesausen.



God middag!

2 kommentarer:

  1. Omg naaaaaaaaaam!! Og den sausen hørtes fantastisk ut

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, det var ganske godt! Og sausen var heller ikke verst. Jeg er stor fan av ting som kan gjøres enkelt, men veldig godt!

      Slett