tirsdag 17. november 2009

Middag i dag også?

Ja, man må jo spise!
Og siden jeg lagde alt for mye mat, ble det masse til overs som jeg matet vennene til Espen med (mens de satt her og nerdet ved kjøkkenbordet). Fikk til og med skryt, hihi... Det er ikke "rocket surgery" (haha, så en blondine som sa det på tv en gang) å koke grønnsakssuppe da! Men det ble kjempegodt, til tross for at jeg aldri har laget det 100% alene før!
Jeg har ikke noe bilde å legge ut fordi suppen er kald nå og da har det samlet seg små fettkuler på toppen, og det ser ikke akkurat så veldig delikat ut!
Men det så vel nesten sånn ut:




















Bilde hentet fra armkroken.blogspot.com


Oppskriften min var:
- 4 små poteter (ca kr. 4,50)
- 1 liten kålrot (ca kr. 4,50)
- 1 liten purreløk (ca kr. 4,50)
- 2 middels store gulerøtter (husker ikke pris siden jeg hadde de fra før)
- 2 røkte kjøttpølser fra Gilde (ca kr. 26)
- 1-1,5 liter vann (gratis?)
- 2 buljongterninger (kjøpte de for leeenge siden, så...)

Kok opp buljongvannet, hiv oppi skrelte poteter og kålrota delt opp i terninger (brukte bare halve kålrota forresten, men bare ta alt på øyemål etter hva du selv liker). Kok disse i ca 10 min til de er møre. Jeg liker ikke hard/rå potet...
Det er egentlig det samme prinsippet som med woking; de ingrediensene som tar lengst tid steker/koker man først osv.
Altså, først poteter og kålrot sammen, etter 7 min kanskje så kan du ha oppi gulrota, og helt mot slutten hiver du oppi purreløken og pølsebitene fordi de trengs nesten bare å varmes opp så er man good to go!
Dette ble kanskje litt kronglete skrevet, men jeg tror dere skjønner greia. Dessuten så gidder jeg ikke å skrive det på nytt.
Dette ble en svær kasserolle med suppe! Jeg spiste to skåler og kompisene til Espen spiste, og det er fortsatt mat igjen! Og regnet ut fra mitt perspektiv så kostet denne middagen meg (ikke medregnet det jeg hadde fra før; altså vann, buljong og gulrot) ca 39-40 kr. Og da brukte jeg ikke opp alt en gang...
Så kos dere i høstmørket med billig, sunn og koselig grønnsakssuppe (med pølsebiter), folkens!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar