lørdag 23. januar 2010

Knekkebrødoppskrift

*Her finner du en nyere og litt mer detaljert oppskrift på hjemmelagde knekkebrød*

Tenkte jeg skulle legge ut oppskriften på hjemmelaget knekkebrød siden jeg, Bjørg og Heidi bakte det i går!

Det er utrolig godt, ti ganger bedre enn du tror! Til og med guttene likte det, og gutter er ikke akkurat kjent for å like "sunne" ting.


Til tre stekeplater trenger du:

2 dl av alle typer frø du har! Vi brukte:
- Kli (ikke frø da, men du skjønner)
- Linfrø
- Gresskarkjerner
- Sesamfrø
- Hakket hasselnøtter

Tilsett ca 1-2 teskjeer salt, ca 6-7 dl grovt mel og minst 4 dl vann.

Røren skal bli veldig klissete og på kanten til rennende.
Tilsett mer vann hvis du trenger det, det har ikke noe å si siden knekkebrødene skal nesten bare "tørkes", ikke stekes. Så hvis det blir for mye vann, tilsett bare mer mel eller la de stå lengre i ovnen.
Deretter skal røren stå og svelle i ca 20 min.
Ta så tre stekeplater dekket med bakepapir og sett ovnen på 160-170 grader med varmluft.
Smør røren utover stekeplatene så tynt som mulig! Den skal være så tynn at den gjerne får litt "hull" slik at bakepapiret vises. Desto tynnere, desto bedre.
Sett alle platene i ovnen (siden det er varmluft).
Etter ti min tar du de ut for å rute de opp med f.eks. en pizzaskjærer slik at det blir enkelt å dele de opp etterpå.
La de stå i ca 45-60 min til sammen i ovnen, men luft ut dampen i ca 3 sek hvert 10.-15. min. Hvis ikke så blir de ikke gode og sprø!

Mine ble for tykke, så de ble ikke så sprø som jeg ville, men fortsatt veldig gode!

Dette ble kanskje ikke så veldig bra skrevet, men det ignorerer jeg. Jeg gidder ikke å skrive noe mer nå. Nå skal jeg ta meg et knekkebrød!



Snakkes!


post signature

1 kommentar:

  1. Haha "Nå skal jeg ta meg et knekkebrød" Etter det er du ikke å få tak i mer da el? Grove knekkis er alltid en hit, så tviler ikke på at de ble gode. Hvordan er ferske, varme? Ble ikke noe lørdagsgodt til korslaget da skjønner jeg;)

    SvarSlett