lørdag 17. mars 2012

Hjemmelagde knekkebrød.

Jeg har skrevet om hjemmelagde knekkebrød før, men nå tenkte jeg at det var på tide med en litt oppdatert versjon, eller en reprise om du vil.

Det er såre enkelt og utrolig godt! Og sunt!


Denne oppskriften blir til ganske nøyaktig to stekebrett.

Ingredienser
- 1 dl gresskarkjerner
- 1 dl sesamfrø
- 1 dl linfrø
- 1 dl havregryn
- ca 0,5 dl hakket hasselnøtter
- 3 dl grovt mel
- 3-5 dl vann (du ser selv an mengden)
- 1 ts salt

Fremgangsmåte
Merk at dette er fremgangsmåten for oss som ikke bruker/har varmluftsfunksjon på stekeovnen.


Bland alt det tørre før du heller oppi vannet. Røra skal bli ganske klissete og på kanten til rennende. Når alt er godt blandet lar du røra stå og svelle i ca 20 minutter mens ovnen forvarmes til ca 140-50 grader.

Ta frem en stekeplate med bakepapir. Spre halve røren godt utover bakepapiret med en stiv slikkepott. Vær nøye med at alt blir jevnt fordelt og ikke for tykt. Jeg fordelte min røre så tynt som overhodet mulig. Hvis du er nøye med dette kan jeg garantere at du får gode og sprøe knekkebrød. Hvis du ikke smører tynt nok kan de fort bli litt småseige.

 Dette er halve røra fordelt på ett stekebrett.

Jeg smører så tynt at det innimellom blir små hull. Men det er bedre enn seige knekkebrød.

Sett stekeplata i midten av ovnen og la den steke i 10 minutter. Ta så plata ut og rut den opp i passe knekkebrødstørrelser slik at det blir enkelt å knekke opp når de er ferdigstekte.

Flytt bakepapiret med røra på over til en stekerist og stek ferdig i ca 40-45 min med ovnsdøra på gløtt slik at du slipper ut fuktigheten. Hvis ovnsdøra ikke holder seg på gløtt av seg selv, setter du ei tresleiv i mellom.
Sjekk gjerne innimellom for å passe på at det ikke blir brent.

Når de er ferdige er det veldig lett å bare knekke de forsiktig fra hverandre og legg de til kjøling på ei rist eller lignende.
Oppbevares i en tett boks.



Jeg spiste mine med appelsinmarmelade. Så godt!!

Det er ikke sikkert du trenger å tenke på holdbarhetsdato på disse fordi de bruker å gå ned på høykant!
Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar