søndag 4. mars 2012

Hummus.

Disse hverdagene... De går så fort unna, og plutselig ser jeg at det har gått over en uke uten å blogge.
Jeg ser også at det har gått en del i matblogging i det siste, noe det kommer til å gjøre i dag også!

I dag lagde jeg hummus (og tahini) for første gang!
Det ble en suksess og må absolutt gjentas.

Hummus er en slags dipp/dressing laget hovedsaklig av kikerter og er veldig vanlig i det arabiske kjøkkenet.

Myk og kremete hummus. Perfekt til å dippe brød eller grønnsaker!

Ingredienser
- 1 boks hermetiserte kikerter (ferdigbløtlagte).
- 1,5 ss tahini (tahini er sesamfrøpaste, men jeg fant ingen i butikken så jeg lagde min egen. Veldig enkelt: 1 dl sesamfrø ristes i en tørr panne. Mos de godt i en food processor og tilsett til slutt et par ss olje, et par ss vann og litt salt.)
- 4-5 ss sitronjuice.
- 3 store fedd hvitløk.
- En liten dl av kikertvannet, eller vanlig vann (se an mengden når den tid kommer).
- 2 ss olje.
- 0,5 ts salt.
- Noen små biter chili.
- Spiskummen! Jeg har lett over alt etter dette krydderet, men ingen av butikkene i nærheten har det. Og akkurat nå er min trofaste innvandrerbutikk stengt for renovasjon... Så min hummus ble dessverre uten, men hvis du har, ikke nøl med å bruke!

Hiv alt i en food processor utenom væsken. Bland alt godt og start med å tilsette sitronjuice og olje først, se deretter an hvor mye du trenger av kikertvannet/vannet.

Bland til det er klumpefritt. Smak deg frem om du vil ha mer salt, chili, hvitløk, sitron osv.

Så i dag ble det kylling, salat, pitabrød og hummus.
Nam, nam!

God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar