mandag 1. mars 2010

Muffinsherk!

I dag prøvde jeg desperat å bake grove muffins. Med mer eller mindre hell...

Den første runden ble... jeg vet ikke. Kanskje vellykket? Jeg trodde muffinsene skulle bli helt gjennomstekt, men de ble veldig deigete inni. Etter 2 (TO!) timer i ovnen var de fortsatt likedan inni, så jeg ga opp. Nå i ettertid skjønner jeg at kanskje de bare skulle være slik som de var etter ca 40 min... Jeg brukte denne oppskriften.
Slik ble de altså første gangen:


Med bakgrunn i at jeg følte at jeg ikke helt klarte dette den første gangen, så fant jeg frem en annen oppskrift og prøvde igjen. Jeg fikk vel mer eller mindre det samme resultatet der også, men de ble hakket bedre:

Etter ca 50 min...
Med denne oppskriften.

Jeg brukte verken bringebær eller hvit sjokolade, siden jeg ikke hadde det i hus, men det høres da unektelig godt ut!


Noen som har noen flotte tips?

2 kommentarer:

  1. Eplemuffins

    Denne porsjonen rekker til omkring 10 muffins.
    Varm stekeovnen til 180 ºC.
    Smelt smøret. Bland sammen hvetemel, sukker og bakepulver. Rør melken ut i det smeltede smøret og visp inn egget. Rør eggeblandingen inn i det tørre og rør til en glatt deig.
    Hell i smurte muffinsformer.
    Stek midt i varm stekeovn ved 180 ºC i 20-25 min.

    Ingredienser125 g smør
    4 dl hvetemel
    1,50 dl sukker
    2 ts bakepulver
    2 dl kefir evt. melk
    1 stk stort egg
    1 stk eple
    0,50 ts kanel

    Tips: Eple og kanel kan erstattes av :
    per porsjon:
    - 2 dl blåbær eller bringebær + revet skall av ½ sitron (kun det gule)
    eller
    - 100 g mørk hakket sjokolade og 2 ss kakao

    denne oppskriften har gode refereanser, har ikke prøvd den selv enda da.....

    SvarSlett
  2. Takk! Jeg har fortsatt ikke perfeksjonert muffinsbakingen, så jeg får bare prøve i vei!

    SvarSlett