fredag 11. februar 2011

Middagsselskap.

I går hadde vi middagsselskap her hjemme. Det ble dessverre ingen bilder av selve selskapet (eller maten...), men jeg kan vise frem noe av det jeg lagde.


Det ble forresten pyntet med to stusselige ballonger som jeg fant i skapet, hihi...

Vi serverte enchiladas med salat, rømme, salsa, guacamole og ost. Det var supergodt! Og stor suksess.
Vi hadde igjen bare bittelitt rester i dag som vi spiste til frokost, men jeg klarte å ta noen fine bilder av salsaen og guacamoleen som dere kan få oppskrift på (fordi de var selvfølgelig hjemmelaget!).

Salsa:


  • 1 middels stor løk.
  • 3 tomater.
  • 1 liten gul paprika (jeg brukte en halv stooor).
  • 3 jalapeños.
  • 2 hvitløksfedd.
  • Saften fra en halv lime.
  • Litt sukker (ca. en teskje).
  • Litt salt.
Kjør alt sammen i en matmølle (foodprosessor) til du synes det er blandet nok. Noen liker store biter, andre liker at det er så most som mulig.
Utrolig god!

Guacamole:


  • 2 modne avocadoer.
  • 1 middels stor løk.
  • 2 fedd hvitløk.
  • 1 middels stor tomat.
  • Ca. 2 ss med finhakket chili.
  • Saft fra en liten lime.
  • Litt salt.
  • Litt pepper.
Også er det samme fremgangsmåte som med salsaen. Kjøres i matmølla til ønsket konsistens. Nammis!

Disse to er faktisk veldig sunne varianter til dippen til helgepotetgullet hvis noen lurte. Eller til grønnsaksdipping. Prøv gjerne med agurkstenger, kålrotstenger, blomkål, gulrot osv.

God helg!

1 kommentar:

  1. Mmmmmmm love enchiladas! Og hjemmelaga tilbehør gjør det ekstra snadder;) To ballonger er bedre enn ingen ballonger. Bare spør Nina W ;)

    SvarSlett