onsdag 9. mars 2011

Pastasaus.

Jeg bare eeelsker denne pastasausen som jeg har skrevet om tidligere.

Så i dag lagde jeg en dobbelt porsjon slik at jeg kan ha litt i fryseren til en senere anledning.

Ingrediensene:
- 1 finhakket løk.
- 1 stor eller to små gulerøtter, finhakket.
- 2 selleristenger, finhakket.
- 3-4 (eller flere hvis du vil) finhakkede hvitløksfedd.
- 1 hønsebuljongterning.
- Ca 5 dl vann (jeg er ikke så nøye på det...).
- To ss tomatpure.
- 1 boks hakkede tomater.
- Salt, pepper, olje (og evt. andre krydder du vil bruke).

Start med å surre løken i litt olje.
Når løken er gylden tilsetter du gulrøttene og sellerien og lar dette surre videre med litt mer olje.
Når alt har blitt gyllent tilsetter du hvitløken. den trenger lite steketid.
Nå tilsetter du vannet, buljongen og tomatpuréen.
La dette koke i minst 10-15 min (egentlig skal det kokes til du har redusert halvparten av vannet, men det tar minst 30 min så det orket jeg ikke. Men jeg tviler ikke på at sausen blir bedre av det!).
Nå er det tid for den hermetiske tomaten, litt mer olje, salt og pepper.
Ta frem en potetmoser og mos gulrøttene og sellerien i sausen så godt du kan. Du velger selv hvor klumpete du vil ha sausen. Hvis du ikke liker klumper kan du bruke en stavmikser.
La alt sammen koke i ca 10 minutter til, og da er den ferdig!

Legg merke til at det ikke er brukte noe sukker i denne sausen. Vanligvis blir det brukte minst en teskje sukker i tomatsauser, dette for å kompensere for den litt bitre tomatsmaken. 
Du trenger ikke det i denne sausen siden du moser gulrøttene. De er naturlig søte og da slipper du å bruke sukker!

I dag spiste jeg min med stekt kjøttdeig og spaghetti.

Denne sausen er full av godsaker, så denne kan du spise med god samvittighet! 
Jeg skulle virkelig ønske at jeg kan ta all ære for denne sausen, men den er dessverre ikke mitt verk...
Her er en direkte link til den originale oppskriften, med bildeforklaringer.

4 kommentarer:

  1. Kjøttdeig og spaghetti fikk jeg lyst på nå...
    Så ut som en herlig saus:))

    SvarSlett
  2. You like food...

    SvarSlett
  3. Og hvis du tilsetter et par (eller flere) ansjosfileeter, får du en helt fantastisk smak. Du kjenner ikke ansjossmaken, bare et mysterium av et krydder!! :-)

    SvarSlett
  4. Mmm me like Ida! Skal prøves neste gang;) Er ikke så ofte jeg spiser ting det passer til nå for tida

    SvarSlett