søndag 24. april 2011

Spicy kylling med spaghetti.

På torsdag lagde jeg noe sykt godt! Fant oppskriften på nettet på onsdag og måtte forte meg avgårde på butikken før den stengte så jeg kunne lage den i påska.

Det er egentlig en ukomplisert oppskrift, som tar helt vanlige ingredienser og gjør det supergodt!

Jeg snakker om krydret kylling i fløtesaus med spaghetti.

Ingrediensene til ca 2 porsjoner (ikke personer):

- 1 kyllingfilet.
- 1 medium/liten grønn paprika.
- 1 medium/liten rød paprika.
- 1 medium/liten rødløk (jeg brukte vanlig gulløk).
- 2-3 tomater.
- Så mye hvitløk du vil, jeg brukte tre fedd.
- Spaghetti.
- Maaasse godt krydder.
- (Jeg tilsatte litt chili.)
- Ca. 3-4 dl. kyllingbuljong.
- (Litt hvitvin, men jeg droppet den.)
- Fløte.
- Olje og smør til steking.

Start med å dele opp paprikaene og løken i fine strimler. Hakk opp tomatene i terninger og finhakk hvitløken.
Del opp kyllingen i terningstørrelse.

Start med å steke kyllingen i en kasserolle/gryte eller en jerngryte med masse krydder. Gjerne så sterkt du klarer.
Det gjør ingenting hvis den setter seg litt fast i bunnen, det får du bruk for senere.

Når kyllingen er ferdigstekt legger du den til side og steker grønnsakene myke (men ikke tomatene enda). Når paprikaen, løken og hvitløken er ferdig tilsetter du tomaten og steker litt til i ca 30 sekund.

Legg grønnsakene til side med kyllingen og tilsett hvitvinen hvis du bruker det, eller buljongen hvis du droppet vinen. Sett platen på høy varme og skrap løs alle de deilige smakene fra bunnen av gryta.
Kok i noen minutter til du ser at det har nesten halvert seg.

(Husk å sett pastavannet til koking nå.)

Så skrur du ned varmen og tilsetter fløten. Rør godt rundt så det får blandet seg godt og kok litt til.

Nå må du gjerne smake litt for å vite om du vil tilsette mer salt eller annet krydder.

Tilsett grønnsakene og kyllingen du har satt til side og få med alle de gode dråpene fra skåla du la dem i. Som originaloppskriften min sier: "This is liquid gold, my friends. Don't waste a drop of it!"
Kok litt videre så alle smakene får satt seg.

Når pastaen er ferdig blander du alt sammen til en stor smørje og nyyyt!

Her skal dere få originaloppskriften, den er nydelig illustrert med flotte bilder og alt steg for steg.

Ha en fin dag videre!

4 kommentarer:

  1. Såg kjæmpegått ut.
    Må prøv ut derre ja!

    SvarSlett
  2. Det var sinnssykt godt! Og så enkelt, egentlig!

    SvarSlett
  3. Noe lignende vil jeg prøve;) Godt med litt overtidsjobbing og da sikkert, blir vel en del ekstra penger kan jeg tenke meg!

    SvarSlett