torsdag 22. september 2011

Flettekake.

I løpet av mine mange daglige timer på internett kommer jeg over mye rart. Men også mange fine oppskrifter!
Som denne her for eksempel.

Jeg vet ikke om denne kaken har noe offisielt navn, men jeg kaller den bare for flettekake.
Den er utrolig enkel, men ser veldig bra ut!

Deigingredienser:
- 2,5 kopper mel
- 1/4 kopp sukker
- 1 pakke ferskgjær til søtdeig
- En liten teskje salt
- Ca 2 teskjeer nøytral olje
- 1 kopp lunket vann som du løser opp gjæren i.

Blandes godt sammen i noen minutter. Bruk gjerne kjøkkenmaskin. Deigen trenger ikke å heves. Kjevles ut med litt olje slik at den ikke klisser seg fast på kjevlen.

Eplefyll:
- 3 epler av eget ønske
- 3 spiseskjeer sukker
- 1,5 teskje kanel
- 2 teskjeer sitronjuice
(- En halv pakke vaniljekrem)

Del opp eplene i båter og del hver båt i 3-5 biter. Bland alle ingrediensene utenom vaniljekremen og legg i en ildfast form. Bakes i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter.

Du kjevler ut deigen til en stor, litt avlang firkant. Legger på eple og kanelfyllet jevnt spredd nedover midten. Hvis du vil så kan du gjøre som meg og legge til et lag med vaniljekrem oppå der igjen. Det ble ihvertfall utrolig godt!
Så bare kutter du opp sidene som jeg har gjort og legger deigstrimlene annenhver over hverandre.

Ferdig!

Stekes i ovnen på 180 grader i 25 min. Pensle gjerne med et vispet egg. Det gjorde ikke jeg og da ble den ganske blek i fargen.

La den avkjøle seg og del opp.

Nyt!

1 kommentar:

  1. Det hørest litt godt ut, litt spennende og litt kvalmt ut på en gang:P

    SvarSlett