torsdag 29. september 2011

Poteter + fløte =

... Fløtegratinerte poteter!
Helgetips fra Ida, altså. Hjemmelagde fløtegratinerte poteter. Utrolig godt og overraskende enkelt.


Ingredienser:
- Melne poteter - det er veldig viktig at man bruker melne poteter hvis ikke blir fløtesausen bare en tynn suppe i stedet for god og tykk. Jeg brukte mandelpoteter, de er veldig gode!
- Fløte eller helmelk. Jeg brukte vanlig kremfløte.
- 1-2 fedd hvitløk (alt ettersom).
- Ost.
- Salt og pepper.

Sett ovnen på 250 grader.
Start med å skrelle eller vaske potetene godt, du velger selv om du vil ha poteter med eller uten skall. Del de opp i skiver ca 4-5 mm tykke.
Finhakk hvitløken.
Overraskende nok (for meg ihvertfall) så trenger man ikke å lage en jevning til fløtesausen fordi når man bruker melne poteter så gjør stivelsen i potetene den jobben! 
Kok opp fløten eller melken, tilsett potetene og hvitløken og kok til sausen har blitt god og tykk. Bare pass på at du ikke koker "bort" potetene. Med potetskiver på ca 4-5 mm så skal det holde fint med 8-10 minutters koking.
Smak til med salt og pepper.
Du kan mer enn gjerne stoppe på dette steget og ha kjempegode fløtepoteter, men hvis du vil ha de gratinerte så heller du potetene over i en ildfast form, drysser over ost og gratinerer på 250 grader i ca 5 minutter eller til osten har blitt gyllen.


Dette ble min middag forrige lørdag. Kanskje jeg tar en reprise til helga?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar