fredag 28. oktober 2011

Pung! Nei, ikke sånn nei.

Få hodet ut av kofferten, folkens.
Jeg har nemlig sydd en søt liten pung, eller pose om du vil.


Inspirasjon og fremgangsmåte fant jeg på denne bloggen og det viste seg at det slettes ikke var vanskelig!

Det første du må tenke på er hva du skal bruke posen til.
Jeg målte opp tøysirkelen til å være opprinnelig 22 cm, noe jeg trodde skulle være tilstrekkelig, men når alt var ferdigsydd så ble det utrolig liten plass i posen når den var snurpet sammen (som du ser på bildet). Innholdet på bildet over er på 3x3x3 cm og da er det egentlig ikke plass til stort mer!
Så, mål opp til to, kanskje tre ganger så stort som du tror du trenger!



Metoden er veldig enkel:
- Mål opp to like store sirkler i det stoffet du vil bruke. Bruk gjerne to forskjellige stoffer så du får en fin brytning/kontrast.
- Legg rettside mot rettside og sy først en runde sikksakksøm nesten rundt hele (la det være igjen en åpen del på ca 4-5 cm) og sy enda en runde med rettsøm.
- Vreng posen ut fra den lille åpningen og stryk gjerne tøystykkene slik at den blir ordentlig flat og lett å jobbe med. Jeg har dessverre ikke strykejern...
- Brett begge stoffene en gang inn mot hverandre slik at du fint kan sy en rettsøm rett over sånn at posen blir lukket.
- Tegn opp med kritt/blyant/kullstift en sirkel ca 2 cm fra kanten av posen og sy den med rettsøm. Gjør det en gang til med en litt mindre sirkel på innsiden av den første. Se bildene ovenfor. (Personlig synes jeg at jeg sydde den første sirkelen litt for langt inn på stoffet, så mål opp som dere selv vil.)
- Nå klipper du forsiktig opp hull midt i mellom sømmene der lukketråden skal gå gjennom. Vær veldig nøye med å kun klippe i det ytterste stoffet!
- Nå kommer vi til et punkt originalkilden hoppet over; nemlig å forsterke åpningshullet der tråden skal gjennom. Det kommer til å bli mye slitasje akkurat der så hvis du bare lar den være oppklipt uten å forsterke så er det fare for at det revner.
Det er veldig enkelt: du bare syr en rekke med kastesting over hver sårkant. For min del ble det bare 10-12 sting til sammen.

Men igjen, vær nøye med å kun sy på det ytterste stoffet så du ikke syr igjen hullene!

- Nå er du så godt som ferdig! Ta en tjukk tråd (garn, skolisse etc.) og fest på en sikkerhetsnål. Før nålen gjennom det ene åpningshullet og dytt den igjennom hele sirkelen til den kommer ut på andre siden.

Ferdig! Enkelt ikke sant?

Her får du noen flere bilder fra mitt forsøk:



Ha en fin fredagskveld, folkens!

1 kommentar: