onsdag 2. mai 2012

Laks med ostesaus og pasta.

Det kan se ut som jeg har fått dilla på laks... Men det finnes vel verre ting å bli hekta på?

Dagens rett ble sprøstekt laks med jalapeño-ostesaus og spaghetti.


Her er det du trenger, pluss buljongterning, smør, mel og krydder.

Det er fryktelig enkelt! Kok spaghettien og stek laksen sprø (med litt salt, pepper og en dæsj sitron).

Her er oppskrift på sausen (jeg fant på alt underveis egentlig...).

Ingredienser
- 1 ss smør
- 1 ss mel
- Noen få dl vann med buljong
- Matfløte (ca en halv liten boks)
- Ca 0,5 dl (eller en håndfull) med revet parmesan
- Jalapeños
- Evt. salt og pepper (Jeg droppet både salt og pepper fordi både buljongen og osten er ganske salt i seg selv.)

Start med å smelt smøret. Rør så inn melet og rør godt. Da har du en fin jevning til å starte (nesten) alle slags sauser med. Pass på at det ikke brenner seg og fyll på med buljong og vann. Rør godt slik at det ikke blir noen klumper. Ha så i fløten og la dette koke til det har tyknet litt. Tilsett gjerne jalapeñosen på dette punktet.
Nå kommer det viktige: Ta kjelen av platen/varmen og sørg for at det ikke koker mer. Først da tilsetter du osten. Jeg har laget ostesaus før, men da kokte jeg sausen og da skilte den seg... Ikke særlig digg. Jeg brukte en visp til å røre hele tiden mens jeg drysset over osten. Slik fikk jeg en fin og klumpefri saus.

Da er du ferdig!

Slik ble min. (Det smakte mye bedre enn det ser ut som, hehe...)



Så nå er det bare å kose seg med en deilig laksemiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar