mandag 11. oktober 2010

Lagerfylling!

Og med lager så mener jeg fryseren min.

Fikk ånden over meg og kjøpte inn dette:


Plommer, gulrøtter, to blomkål, en stor purre, en større kålrot, selleri og nypoteter!
Nam!

Det er nettopp dette jeg elsker med høsten, nemlig grønnsaker. Spesielt rotgrønnsaker, mmm...

Det jeg nesten alltid bruker disse grønnsakene til (nå tenker jeg ikke på plommene selvfølgelig) er å lage supper! Deilige supper...

Derfor kuttet jeg de opp, varmebehandlet dem og slang de i fryseren til sure høstkvelder da det kan smake med en deilig grønnsakssuppe.
Med varmebehandling så mener jeg at jeg slengte de oppi en kasserolle med lettsaltet og fosskokende vann. Kokte de i ca 2-3 min (uten å skru ned varmen) før jeg la de i isvann for hurtig nedkjøling. Deretter spredte jeg de utover et rent kjøkkenhåndkle for at de skulle bli så tørre som mulig før jeg la de i fryseposer/-bokser.

Tok sin tid, men jeg ble veldig fornøyd og jeg gleder meg til å lage noe av dem snart!


Jeg gjorde ingenting med purren bortsett fra å kutte den opp. Den trenger ikke å varmebehandles.


I posene er det en blanding av kålrot, selleri og gulrot.
Med blomkålen skal jeg lage blomkålsuppe, selvfølgelig! Jippi!

2 kommentarer:

  1. Mmmm, det så godt ut! Det beste med å lage grønnsaksuppe er nesten å lage lapskaus av det dagen etterpå synes jeg ;) (om man har kjøtt eller pølse også oppi selvfølgelig :)) Nam! Jeg liker høstmat :D

    SvarSlett
  2. Fliiink Idan! Smart tips,takk. Lage egne wokblandinger som kan ligge der å vente på å få tint seg litt;) Sv - ja, det var der jeg tenkte på da! Har ikke vært der siden første året omtrent tror jeg.. ÆÆru med?;)

    SvarSlett