mandag 22. november 2010

Marengs!

I dag lagde jeg for første gang marengs, eller pikekyss som de også kalles.
Var faktisk litt usikker før jeg lagde de på om jeg likte de siden jeg husker at vi kjøpte sånne på bakeriet da vi var små, de var så store og alt for "melete" på en måte...



Men! Nå lagde jeg altså på første forsøk perfekte marengs!
Oppskriften er latterlig enkel;

- 4 eggehviter.
- 200 gr brunsukker.

(Regn med å få ca 100-150 hvis du lager de så små som mine ble.)
Pisk (helst med maskin) eggehvitene til de blir stive, tilsett deretter sukkeret litt og litt mens maskinen pisker.
Fordeles utover bakepapir enten med sprøytepose (eller med en brødpose med det ene hjørnet klipt av som jeg gjorde) eller bare med en skje.

Før.

Stekes/tørkes i ovn på 100 grader i 1,5-2 timer. Noen velger å skru av ovnen etter 1 time for deretter å la de kjøle seg sakte ned i ca en time til, men det er en smakssak. Jeg gjorde førstnevnte.
La de i så fall kjøle seg ned før du begynner å knaske på de fordi de sitter godt fast i papiret mens de er varme.


Etter.

Vanligvis blir marengs lagd med vanlig hvitt sukker, men ved å bytte til brunsukker blir de litt seigere og får en pen "gammeldags farge". Dessuten får de et hint av lakrissmak! Naaam!


P.S. 
Dersom du skal lage de med hvitt sukker bruker du samme oppskrift, men tilsett en teskje presset sitron slik at ikke sukkeret blir krystallisert under stekingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar