tirsdag 17. mai 2011

Hjemmelaget is.

Åh, hjemmelaget is!

Hvis jeg orker, skal jeg aldri kjøpe is igjen! Hjemmelaget er så mye bedre, også kan du lage med alle de smakene du liker aller best!

Her skal du få en ganske stor oppskrift, men passet meg og Espen godt, siden vi delte røra i to og tilsatte hver vår smak.

Denne oppskriften gir to slike ikea-bokser:


Min is ble med kaffe og daim, mens Espen sin ble med kaffe og melkesjokolade.

Her skal dere få oppskriften (lånt fra Manuela sin iskakeoppskrift):

- 6 eggeplommer
- 6 eggehviter
- 125 gram sukker
- 5 dl kremfløte
- Den/de smakene du vil bruke. Jeg brukte 2 Daim-sjokolader som jeg knuste og litt espressokaffe.

Fremgangsmåte:

- Miks eggeplommene til du har eggedosis.
Hell de over i en stor bakebolle.

- Miks eggehvitene og 50 gram sukker til du får stiv og fluffy marengs.
Vend dette inn med eggedosisen. Det er viktig å vende det inn så du beholder mest mulig av luftigheten i marengsen.

- Miks kremfløten med resten av sukkeret til du får en deilig krem.
Bland/vend kremen inn med eggedosis-/marengsblandingen.

Nå er det tid for å tilsette smaker!
Jeg helte i espressokaffe og knust Daim, mens Espen smeltet melkesjokoladen sin over et vannbad og blandet den inn i sin del av isrøra.

Så legger du blandingen i en passende beholder, enten du velger å bare bruke bakebollen, en boks som jeg gjorde eller brødformer.

Siden vi brukte flytende og varme smaker samlet alt seg ned i bunnen av beholderen, så for vår del var det viktig å røre rundt ganske godt etter en halvtime. Hvis du føler at det fortsatt faller ned mot bunnen rører du godt en gang til etter enda en halvtime.
Det er lurt å røre minst en gang uansett så unngår du iskrystaller.

Isen er klar til å spises etter ca tre timer, men den blir best hvis du venter over natta, da har smakene fått satt seg skikkelig.

Her ser dere min is igjen, ser det ikke godt ut?


Tips til andre smaker:
- Vanilje (bruk vaniljestang).
- Bær! Neste gang skal jeg bruke bringebær, det er min favoritt.
- Lakris. Prøv med lakrisstrøsselet som selges i butikken.
- For de "voksne": Baylies, akevitt, whisky osv.
- For de som er mer tøffe: Grønn te. Lest meg frem til at dette kan gå begge veier...
- Nøtter! Peanøtter, pistasjnøtter, macadamianøtter, paranøtter osv.
- Mint. Tenk på mint og sjokolade da, dere!

Noen som har noen flere forslag?

2 kommentarer:

  1. Ooh nammenam! Minner meg om ismaskina Christian fikk av noen venner hjemme. Det blir så sykt godt med hjemmelaga! Lurer på om jeg ikke må prøve meg på å lage pæreis eller noe sånn. Selv om jeg misstenker at det ikke blir så mye smak av ekte pærer. Kanskje jeg finner noe pæreessens eller noe å ha oppi i tillegg;) Det finnes nemlig en pæresorbe som smaker akkurat likt som den gamle gode pæreisen. Tidligere fant jeg den bare i Molde, men fant den på solsiden nylig! Hadde du en fin feiring?

    SvarSlett
  2. Hvor lang tid tar det???

    SvarSlett