lørdag 18. juni 2011

En god lørdag.

Denne lørdagen har jeg virkelig fått mye ut av.
Startet dagen med lasagnerester til frokost (det er lov når det er helg...!) for så å vaske gulv både på stua og kjøkkenet (resten støvsugde jeg) og slang gulvteppene i vaskemaskina (katta spydde på teppet...).
Gjort en del annet husarbeid også, men det er jo forsåvidt utrolig uinteressant å lese om, så jeg skal stoppe nå.

Det som derimot er interessant er hva jeg har laget av mat i dag, ikke sant? Hæ?

Wok med strimlet storfekjøtt, eggnudler, paprika, vårløk og en eller annen ferdigwoksaus.

Nammis!

Til dessert:
Rabarbra- og bringebærpai.
Heaven in a kakeform? Ja!

Ingredienser til fyllet:
Ca. 4 lange stenger med rabarbra (eller kanskje 250 gram?)
Ca. 100 gram frosne bringebær (bruk gjerne ferske, de er selvfølgelig best.)
1,5 dl sukker
1 ss maizenamel

Gi først rabarbraen et oppkok i vann i ett minutt for å bli kvitt den beske smaken.
Sil av og legg rabarbraen, bringebærene, sukkeret og maizenamelet i en kasserolle og kok i noen minutter til du ser at det tykner.
Hell så fyllet i en passende form (kakeform, paiform, ildfast form etc.). Husk å smøre forma eller bruke bakepapir.

Ingredienser til smuldredeigen:
60 gram smør
1 dl mel
2 ss sukker

Bland sammen ingrediensene til du får en klumpete og litt tørr deig. Spre den utover fyllet og sett hele smørja i en forhåndsvarmet ovn på 200 grader i ca 15-20 min.
Paien er ferdig når smuldredeigen er litt brun og sprø.

Serveres med is, krem eller ingenting!

Jeg hadde ingenting...

Link til der jeg fant oppskriften.

3 kommentarer:

  1. Snadder Ida! Skal si du koser deg når du er alene? Hehe, begynner det å bli ensomt eller? Får se om jeg gidder å lage masse masse når jeg blir alene her.

    SvarSlett
  2. Se det, Ida! Paien så kjempegod ut! skla virkelig teste ut bringebær i stedet for jordbær :-)
    AC:-)

    SvarSlett