mandag 10. oktober 2011

Amerikanske soft pretzels.

Soft pretzel med varm jalapeno ostedipp.

Helt siden jeg fant dette bildet på Pinterest så har jeg hatt lyst til å lage soft pretzels. Det er bare et eller annet med dem som ser så utrolig godt ut! Myke, salte og deilige. Denne ostedippen så ikke akkurat fæl ut heller...

Så fant jeg en oppskrift og satte igang! Oppskriften fant jeg her, men jeg gjengir den her på bloggen i tilfelle originalkilden forsvinner.

Ingredienser til 8 store pretzels:
- 1,5 kopp varmt/lunkent vann.
- 1 ss sukker.
- 2 ts salt.
- 1 pose tørrgjær.
- 4,5 kopper hvetemel.
- 0,6 dl smeltet smør.
Utenom deigen:
- Litt nøytral olje.
- Nok vann til å fylle en middels/stor kasserolle.
- 1,5 dl natron (jeg brukte bakepulver fordi jeg blandet sammen betydningene på engelsk; baking soda/baking powder). Tror ikke det har så mye å si...
- 1 eggeplomme blandet med litt vann.
- Havsalt eller pretzel salt hvis du har det.

Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 225 grader.
Bland sammen vann, sukker, salt og tørrgjær og la det stå i ca fem minutter eller til det begynner å boble.
Etter dette er gjort blander du sammen gjærblandingen med melet og smøret i en kjøkkenmaskin med deig-/eltekrok. La maskinen elte i ca 3-5 minutter, eller til du selv mener den er bra nok.
Smør innsiden av bakebollen med litt nøytral olje og la deigen heve der til dobbel størrelse (eller ca 50-60 minutter).
Før heving. 

Etter heving.

Del deigen inn i to deler, for så å dele hver halvdel inn i 4. Rull hver fjerdedel inn en lang tynn pølse, ca 40 cm, og snurr de sammen til de ser ut som en pretzel. 

Egentlig skal du snurre de rundt enda en gang der de krysser, men jeg gjorde ikke det på den første batchen.

Kok opp vann og natron/bakepulver... 

Og la det småkoke mens du dynker én og én pretzel i 30 sekunder. Bruk gjerne en stor stekespade eller fiskespade til dette.
Gjøre dette med alle fire (du får bare plass til fire per stekebrett siden de hever seg veldig) og legg de tilbake på brettet (med bakepapir).

Pensle med eggeplomme- og vannblandingen og strø over havsalt. Så mye du selv ønsker.
Stekes på 225 grader midt i ovnen til de blir gyllenbrune (hos meg tok det 14 minutter).


Her ser du hvor mye de heves under stekingen.

Avkjøles på rist før du bruker de som tilbehør til for eksempel hjemmelaget blomkålsuppe.


Og tro du meg, det var godt! 
De ble kjempemyke, akkurat passe salte og bare rett og slett kjempegode! De er absolutt best nybakte, men jeg har noen i fryseren til neste suppemiddag.

Ha en fin mandagskveld, folkens!

4 kommentarer:

  1. Mmmm dette så ut som et kjempegodt tilbehør og til dipping. Jeg er egentlig alt for skeptisk til bakverk, men dette så bare deilig ut;)

    SvarSlett
  2. Det er viktig med natron og ikke bakepulver for at kringlene skal brunes skikkelig :)

    SvarSlett
  3. Skal de være myke? Har altid trodd de skulle være sprø, som saltstenger. Eller ble de sprø utenpå og myke inni?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, de skal være myke da dette er såkalte "soft pretzels". Det fins en annen variant som er sprø, sikkert den du tenker på :)
      Hilsen Ida (som ikke får til å logge inn gjennom mobilen).

      Slett