søndag 29. januar 2012

Fransk løksuppe.

Jeg har hatt lyst på løksuppe i flere måneder nå, men fikk det for meg at det går jo ikke an å lage hvis du ikke har ildfaste skåler. (Jo, det gjør det, men da får du ikke gratinert de i ovnen.)

Og nå, siden jeg har fått skålene mine, var det på tide å lage min første løksuppe.
Tro du meg, det var noe av det beste jeg har smakt innen "suppeverden" om jeg får lov til å si det selv!

Her kommer et bildedryss med oppskrift og fremgangsmåte til ca to skåler suppe.

Finn frem fire middels store løker og ca fem hvitløksfedd.

Del opp løkene i fine skiver.

Varm opp et par spiseskjeer med smør i en stor kasserolle og tilsett løken. Den skal stekes til den blir myk/litt brun på middels varme. OBS! Den skal ikke bli svidd eller sprø.

Løken faller en del sammen etter hvert, så ikke bli redd for den store mengden.
Tilsett hvitløken rett før løken er ferdig. Hvitløken trenger bare ett minutt i varmen før den er ferdig.

Dette er resten av ingrediensene du trenger + buljong og mel/maizenna (glemte å ta de med på bildet).
To daggamle brødskiver, litt god ost, sennep og hvitløk.

Kutt av skorpene på brødskivene hvis du vil. Det blir lettere å spise etterpå.

Når løken har blitt myk og fått en fin farge, drysser du over enten en spiseskje med eller maizenna. Dette gjør du får lage en fin jevning til suppa. Rør godt så melet ikke svir seg, men slik at det blir godt blandet med løken og smøret.
Hell så over en liten liter med utblandet grønnsaksbuljong (jeg jukset og brukte buljongterning, men det er mye bedre med hjemmelaget), og rør godt for å unngå melklumper.

Nå kommer den "hemmelige" ingrediensen min, nemlig en god teskje sennep. Jeg brukte en deilig grov sennep slik at jeg fikk med noen gode sennepsfrø i suppa. Dette gir en utrolig god smak og kombinasjonen mellom sennep og løk er fantastisk! Smak deg frem hvis du ikke er særlig glad i sennep, eller bare dropp den helt hvis du vil.

La suppen koke inn litt i ca 10 minutter.
Smak deg etterhvert frem med salt, pepper og eventuelt mer sennep.

Hell suppen over i ildfaste skåler.

Legg brødskivene på toppen.

Dryss over ost.
Stekes på ca 225 grader til osten er gyllen (ca 10-15 minutter).

Min første løksuppe er klar!

Og den var fantastisk god!

Her er en komplett liste over det du trenger til ca to skåler:
- 4 middels løk.
- 5 fedd hvitløk.
- Smør til steking.
- Mel eller maizenna til jevning.
- Vann og buljong (ca en liter til sammen).
- En god sennep.
- Ost til gratinering.
- Et par brødskiver.
- Salt og pepper.

Tenk å lage en så fantastisk suppe av bare "rester" du har liggende i kjøleskapet!

1 kommentar: