torsdag 12. januar 2012

Sprøstekt laks med rotgrønnsaker

Nå kommer det ukens andre middagstips med laks siden jeg kjøpte en pakke med fire fileter.
I dag ble det sprøstekt lakefileter med ovnsstekte rotgrønnsaker og potetmos.

Start med å ta fisken ut av kjøleskapet og la den ligge i romtemperatur mens du skjærer opp grønnsakene.

Sett ovnen på 225 grader, og del opp de grønnsakene du vil bruke.
I dag brukte jeg en fjerdedel av en kålrot, en medium gulrot, en medium løk og tre små amandinepoteter. Bruk gjerne brokkoli, rosenkål, paprika og blomkål også. Trenger ikke å bare være rotgrønnsaker.
Legg de i en stor ildfast form slik at de får litt plass og dryss over litt god olje, en par dæsjer balsamico og kvern over salt og pepper.

Slik så mine grønnsaker ut før steking.

La de stå ca 25 min i ovnen. 
Jeg lot de stå i 15 min i midten av ovnen, men syntes de begynte å bli litt småsvidd så jeg flyttet de til nederste rille de siste 10 minuttene.

 Perfekt!

Når det var ti minutter igjen av grønnsakene begynte jeg å steke laksefiletene.
Jeg stekte de på medium/høy varme i smør til de var gjennomstekte.
Potetmosen var fra pose fordi jeg ikke orket tanken på å skrelle poteter i dag... 

Det ser kanskje litt tørt ut siden jeg ikke brukte saus, men det var absolutt ikke det.
Fisken var sprø og saftig og grønnsakene var smakfulle og myke.

 Se så godt da!

1 kommentar:

  1. Tips: Kjøp frossen potetmos, den er kjempegod, du kan utvide den med hva du vil og superlett! Jeg synes det er slitsomt å stampe potet, men dette er helt supert! :-)

    SvarSlett