fredag 27. april 2012

Forrige ukes bruktkupp.

Glemte å dele med dere de fine og morsomme skjeene jeg fant på Fretex forrige helg.
Det er kinesiske skjeer laget av såkalt "rice grain porcelain".

Ut i fra hva mine detektiv-/googlekunnskaper klarer å finne så er de dessverre ikke så veldig gamle selv om jeg håpte på det. Hvis jeg er heldig så er de fra 1960-tallet liksom. Men kule var de, og til en stykkpris på 5 kr så klarte jeg ikke å gå ifra de.





Her er det tøffeste delen:

De er gjennomsiktige når de holdes opp mot en lyskilde! Dette visste jeg ikke da jeg kjøpte de, så det var morsomt å finne ut av.

Her er litt informasjon fra mr. Google:

"The term "rice grain porcelain" refers to the technique used to decorate the surface of porcelain pieces by cutting out the patterns in the shape of, for example, rice grains, from the porcelain body before glazing. Glaze then fills the parts which have been cut out, creating a thin sheath over the holes that lets light pass through after firing. The under glaze that is used to fill the holes is clear and other parts of the object may be decorated with designs in other colors."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar