tirsdag 25. september 2012

Saftig gulrotbrød med gresskarkjerner.

Hvert år når det begynner å bli høst, surt og kaldt ute får jeg en trang til å lage kraftig, men sunn og god mat. Kjøtt- og grønnsakssupper er en gjenganger, men i helga bakte jeg for første gang på lenge et hjemmelaget brød. Oppskriften fant jeg her og det ble riktig så vellykket, om jeg får si det selv. 


Ingrediensene du trenger:
- 50 gr fersk gjær.
- 5 dl lettmelk.
- 1 ts salt.
- 1 ss honning.
- 2 ss matolje.
- 1 dl solsikkekjerner (originaloppskriften bruker linfrø).
- 2 stk grovrevne gulrøtter.
- 2 dl havregryn.
- Ca 600 gr hvetemel eller grovt mel. Jeg hadde bare hvetemel, men tror brødet blir enda bedre som grovt.
- 1 egg til pensling.
- Gresskarkjerner.

Bland ut gjær med litt av melka som du har varmet til ca 37 grader. Bland etterhvert inn salt, honning og olje.
Rasp gulrøttene og bland alt det tørre inkludert gulrøttene i en bolle eller i en kjøkkenmaskin. Se an mengden mel til du får en fin deig du kan kna uten å være for klissete.

Deigen heves i bollen i ca 30 minutter. Deretter deler du den opp i to emner og elter de til to lange pølser som du legger i smurte brødformer. Etterheves i ca 30 minutter.

Pensle brødene med et sammenvispet egg og strø over gresskarkjerner.

Stek de så i en 200 grader varm ovn på nederste hylle i ca 30-35 minutter. Hvis du er usikker om brødet er ferdig kan du lirke det ut av forma og banke lett på undersiden. Hvis lyden høres hul ut så er brødet ferdig.


Brødet ble kjempegodt og saftig noe som førte til at jeg og Espen spiste et halvt brød hver til kveldsmat (det minste brødet altså).



Nytes med ditt favorittpålegg og en stor kopp te.

5 kommentarer:

  1. Woow er ikke farlig å sende høsten din vei skjønner jeg! De så sykt gode ut. Guleroten satte sikkert en litt annerledes smak på det også?=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei, det går bra an det ja! ;)
      Nei, faktisk så kjente jeg ikke noe til gulrotsmaken i det hele tatt. Den gjorde bare i samarbeid med havregrynet at brødet ble kjempesaftig. :D

      Slett
  2. Jeg bakte dette brødet i går, og må bare si det ble fantastisk godt! =)

    SvarSlett
  3. Blitt et favoritt brød her i huset :) jeg bruker lys sirup i stedenfor honning... nammme!! :)

    SvarSlett