onsdag 5. september 2012

Syltede jalapeños.

Vi har hatt dilla på jalapeños ganske lenge. De er en selvfølge både i taco, på pizza og innimellom på brødskiva.
Derfor var det fristende å prøve å sylte de selv for å se om det ble en suksess.
Én lekse er ihvertfall lært; vi bør ta ut en del av frøene neste gang, dette ble HOT!

Ingredienser til din egen hjemmelagde jalapeños:

- Ca 150 gram grønne jalapeños.
- 1 kopp vanlig hvit eddik.
- 1 kopp vann.
- 1 ss pepperkorn.
- 2-3 laurbærblad.
- 2-3 fedd hvitløk, litt flatklemt for å få ut den gode smaken.
- 2 ss salt.
- 1 ss sukker.

Del opp jalapeñosen i biter (hvis du vil ha den hel så tar du en skarp kniv og lager ca 3 hull i hver slik at de trekker til seg laken) og legg i et stort glass eller to små slik vi gjorde.


Kok opp resten av ingrediensene og la koke i ca 5 minutter.


Hell laken over jalapeñosene og la stå på benken til de er lunkne. Sett de så i kjøleskapet, gjerne etter en rist eller to slik at pepperen blir litt fordelt.



Deretter må de stå i ca 4-7 dager før de blir myke, men hvis du er spenstig så kan du spise de allerede etter noen timer. Da er de fortsatt gode og sprø.


Nå blir det fart i tacoen kan jeg tenke meg!

2 kommentarer:

  1. Dette hadde nok Christian elska ;) jeg får frysninger bare jeg tenker på det. Han har tatt indern i meg :P

    SvarSlett
  2. Takk for tips! Lager nå jeg:)

    SvarSlett