søndag 17. februar 2013

Frokostlapper.

Frokostlapper har jeg aldri lagd før, men jeg ser nå at de er perfekte til en sen søndagsmorgen.


Ingrediensene er ikke avskrekkende, og smaken ble nydelig! Og du, disse kan du spise med god samvittighet!

Oppskriften fant jeg her, og dette er ingrediensene:

- 4 egg
- 1 teskje sukker
- En klype salt
-  2 dl havregryn
- 200 gram grovt mel
- 1 teskje bakepulver
- En halv desiliter rapsolje
- 2 dl cottage cheese (slapp av, du kjenner ikke smaken en gang, men de gjør lappene kjempesaftige!)
- 3 desiliter kulturmelk, yoghurt naturell eller melk (jeg brukte melk).
- En halv teskje kanel.

Visp alle ingrediensene sammen til de er godt blandet (vanligvis skriver man "til du får en glatt røre", men det er ikke så lett når du bruker havregryn og cottage cheese).
La røren stå og svelle i 20 min før du begynner å steke. Jeg brukte stekepanne med litt smør i, men de er sikkert kjempegode i vaffeljern også!



Stekes på middels varme til røren stivner litt på toppen slik at det ikke spruter røre over alt når du skal snu de. Ikke for høy varme, da blir de svidd på undersiden.

De første ble litt mørkere før jeg fikk perfeksjonert varmen i panna.

Det blir en real porsjon av dette, så det holder nok til minst tre personer.

Nyyyt frokostlappene dine med god samvittighet. Gjerne med blåbærsyltetøy og litt ekstra cottage cheese (hvis du liker det).

God søndag!

Oppdatering:

Det fungerte utmerket med vaffeljern!


2 kommentarer:

  1. Nammenam! Lappene blir vel en blanding mellom pannekaker og svele? Og ingen oppdatering om helgemiddagen betyr..?:P

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de ble som en slags blanding ja. Hehe, middagen ble ikke mislykket (smakte nydelig!), men den må perfeksjoneres... Må nok ha et par forsøk til.

      Slett