onsdag 3. februar 2010

Middag, brød og melk.

Noen som har noen gode middagsforslag?
Jeg tenkte å begynne med ukesinnkjøp og litt sunnere planlegging av middager. Sunnere både for kroppen og lommeoka, hehe...

Vi starter i morgen med noen kyllingfileter jeg allerede har i fryseren. Også steker jeg opp en ekstra som jeg skal ha til kylling- og pastasalat på fredag. Yey! Jeg er så flink! Jeg klarer nesten aldri å tenke mer enn en eller maks to dager fremover med tanke på mat, så dette er fremskritt! Eller kanskje ikke siden jeg faktisk bare har planlagt to dager fremover... Jaja...
________________________________

Uansett, noen oppdateringer fra det siste:

I dag bakte jeg brød! Nammenam! Stor suksess!

 

Og i forrige uke testet jeg å lage mandelmelk. Jeg vet ikke helt om jeg likte det så veldig siden det var såpass uvant. Men samtidig så drikker jeg egentlig ikke melk (bruker det bare i matlaging) så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal mene. Uansett, det smake veldig lite, altså nøytralt, men det var ikke noe negativt fordi det var veldig enkelt å tilsette smak. Jeg tilsatte kanel og honning, og da ble det faktisk ikke så verst! 
Heidi kom på besøk og testet den, og hun fikk med seg en liten halvliter hjem. Håper det falt i smak!

Siden dette bare består av vann og mandler (+ evt. smak), så er det et veldig sunt alternativ til melk. Og absolutt et bra alternativ til de som er laktoseintolerante. 
Hvis noen er interesserte så skal jeg vise dere fremgangsmåten her:

Forholdene er 1:3, altså f.eks. 1 dl mandler og 3 dl vann.  
Jeg brukte kanskje 4-5 dl mandler, men så fikk jeg ganske mye ut av de også, så kanskje det var litt mye... Jaja! 
Det under er bare eksempel på antall desiliter, det er kanskje litt for lite hvis du vil få noe særlig ut av dette.

Legg mandlene i bløtt over natten eller i ca 6-8 timer.  
Jeg fant også ut at 1:3-forholdet gjelder FØR du bløtlegger mandlene... 
Når de er ferdigbløtlagte, skyll de godt i kaldt vann.

Hiv så mandlene (1 dl) og vannet (3 dl nytt, friskt vann) i en blender og kjør på. De trenger ikke være helt finmalte, men kanskje 20 sekunder er nok?

Da blir det seende ca slik ut.
 

Sil blandingen gjennom noe, jeg har ikke kaffefiltre så jeg brukte et kjøkkenhåndkle. Det fungerte utmerket!


Så når du har gjort dette er du egentlig ferdig. Nå kan du tilsette smak hvis du vil, da er det bare å tømme melken tilbake i blenderen og ha oppi det du vil smaksette med. Honning, kanel, andre krydder, sukker, typer frukt, sjokopulver (ja, faktisk!) etc.

Hvis noen vil prøve selv så si ifra hva dere syntes da!

Husk å gi meg middagstips! :D

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar