mandag 14. november 2011

Dagens middag.

I dag lagde jeg noe nytt, nemlig en kikertgryte. Jeg har laget mange gryter og mange retter med kikerter, men aldri kombinert de.
Jeg googlet litt rundt for å finne en god oppskrift, men som vanlig så ble det mer som en inspirasjon. Fant mange oppskrifter, men alle hadde ett eller annet jeg ville ekskludere eller tilsette, så da lagde jeg min egen variant.

Ingredienser:

- 1 middels stor kepaløk delt i terninger.
- Et par fedd hvitløk, finhakket.
- En halv stor squash delt i terninger.
- Et par små eller én stor gulrot delt i tynne skiver.
- En boks hakkede tomater.
- En boks ferdige kikerter (ikke tørre).
- En halv boks røde linser (ikke tørre).
- Et par spiseskjeer tomatpure.
- En buljongterning.
- To, tre desiliter vann.
- Litt finhakket chili.
- Krydder etter eget ønske.
- 1-3 dl kokosmelk.

Jeg startet med å frese løk og hvitløk til de er så vidt myke. Deretter tilsatte jeg vann, buljongterning og gulrotskivene. Jeg lot dette koke mens jeg delte opp squashen i terninger.
Deretter tilsatte jeg tomatene, tomatpureen, squashen, linsene, chili og krydder. Alt dette lot jeg koke i ca 20 min før jeg hadde oppi kokosmelken (1-3 dl, alt etter hvor mye kokossmak du ønsker). Smak til med krydder og kok gjerne ris ved siden av.

Dette ble utrolig godt, sunt og billig! Også kan du ha litt bedre samvittighet for å ikke spise en kjøttmiddag i dag. Dessuten så ble denne oppskriften stor nok til to middager for min del, så nå har jeg middag i morgen også!



God mandag!

2 kommentarer:

  1. MMmmmm Ida!! Jeg har lenge tenkt på å lage noe sånt selv og nå har jo du gjort det så enkelt for meg=D Skal prøves

    SvarSlett