søndag 19. februar 2012

Helgedigg!

Hei hei, alle sammen!

I går lagde jeg noe jeg aldri har laget før, og det ble ikke mislykket!

Tenkte jeg skulle friste dere med hjemmelagde kokosboller. Jepp, og de ble minst like gode som de fra butikken. Eneste forskjellen er at jeg ikke brukte kjeks som underlag. Kanskje neste gang.

Her kommer fremgangsmåte og en haug med bilder. Enjoy!

Ingredienser
- 4 eggehviter
- 4 plater gelatin
- 1 dl sukker
- 200 gram sjokolade (jeg brukte mørk kokesjokolade).
- Ca 2 dl kokosmasse.
- En dæsj smør eller delfiafett.

Start med å legge gelatinplatene i bløt.

Etter noen minutter har de blitt myke, da tar du de ut og klemmer ut vannet så godt du kan.
Kok opp vann i en kasserolle (eller i en vannkoker) og legg skåla med gelatinen over slik at den smelter sakte i vannbadet. Veldig viktig at det smelter helt slik at du unngår klumper. Det er ikke særlig digg å få en klump gelatin i munnen etterpå...

Pisk eggehvitene hurtig til de blir stive. Tilsett sukkeret og pisk videre til det har blitt ordentlig blandet.
Når du har pisket eggehvitene og sukkeret stivt så tilsetter du gelatinen i en tynn stråle mens du pisker. Sørg for at alt blir godt blandet.

Bruk en sprøytepose eller en brødpose du klipper av hjørnet på og lag små eller store skumdotter.
MEN! Prøv å ikke gjør samme tabbe som meg. I stedet for å sprøyte de rett på et fat, legg et godt lag med kokos fordelt på fatet og sprøyt de på kokosen. Da unngår du at de setter seg fast i fatet.

Mmm... Skummet er ferdig!
Settes til kjøling i ca 20 minutter mens du tar oppvasken og rydder opp.

Smelt sjokoladen og fettet/smøret enten i et vannbad eller i mikrobølgeovnen.
Rull skumdottene i sjokoladen og sett på et fat som enten er dekket med kokos eller smurt med nøytral olje. De setter seg godt fast når sjokoladen har stivnet.
Dryss over kokos før sjokoladen blir helt stiv.

Sett til kjøling og vent til sjokoladen har stivnet. Ja, det er vanskelig å vente...


Nå kan du endelig nyte dine hjemmelagde kokosboller!

1 kommentar:

  1. Aww sweet! Jeg er ikke glad i kokkos da, så hadde ikke kommet til å hatt strø utapå. Akkurat passe usunt hehehhe;) sv - Ja, jeg skjønner ikke helt hva greier er med det altså!

    SvarSlett