onsdag 11. mai 2011

Brokkoli-schmokkoli!

Ja, jeg har ikke alltid vært fan av brokkoli. Men det siste halvåret har både jeg og Espen fått skikkelig dilla på det!
Og favorittilberedningmetoden vår er å kutte den opp i tynne buketter og steke de i ovnen på ca 220 grader i ca 20 min. Sleng over litt olje og en god dæsj havsalt, så er det så godt som gull!

Her er ett forslag til hovedrett med brokkolien som tilbehør:

Stekte svinebiffer, brokkoli og løk- og soppsaus.
Nydelig!

Her er andre middager med den samme brokkolitilberedningen.
Med kylling.
Med pasta.
Med storfe (biff).

Soppsausoppskrift for de som lurer.

Ingredienser:
- Sopp (du velger type, jeg brukte sjampinjong)
- Løk
- Smør
- Mel
- Buljong/kraft
- Fløte, helmelk eller melk (i prioritert rekkefølge)
- Salt og pepper

- Finhakk eller del i fine, tynne skiver (det er dine preferanser) sjampinjong (eller hvilken som helst annen som du liker). Du velger selv mengden sopp, jeg brukte en god del...
- Finhakk en halv løk.
- Smelt smøret i en kasserolle og surr løken og soppen til de blir gylne (soppen blir godt stekt).
- Rør inn like mye mel som smør (altså, brukte du én ss smør, så bruk én ss mel). La dette steke litt så du får bort limsmaken som mel ofte kan gi.
- Hell så oppi buljongen/kraften. Mengde bestemmer du selv. Jeg brukte bare et par desiliter fordi jeg lage bare saus til to, men du kan gjerne bruke mer.
- La dette koke et par minutter.
- Hell så i fløten (blir best med fløte...)
- Kok videre til du enten får den tykkelsen du vil eller til du får den smaken du vil. Desto lengre sausen koker, desto mer intens blir soppsmaken.
- Smak til med salt og pepper.

Håper dette inspirerte dere til å kokkelere litt i dag!
Nå skal jeg bare kose meg i sofaen resten av kvelden, foran vifta!

P.S. Hvis du dropper soppen, buljongen og erstatter fløten med melk har du en kjempegod hvitsaus (béchamelsaus). Husk å bruke en klype muskattnøtt for å få den gode béchamelsmaken!

5 kommentarer:

  1. Mmmm høres herlig ut. Elsker brokkolo og blomkålgrateng! Masser sammen med alt av rester, bare hiv oppi;) Namnam!

    SvarSlett
  2. JEg er ikke sånn kjeeempeglad i brokkoli, men i hvitsaus (eller saus generellt) er den okay. Rå brokkoli er fælt ...

    SvarSlett
  3. mmmm høres superdeilig ut!! Dette skal jeg prøve!!

    SvarSlett